1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
english version    icona facebbok    icona linkedin    icona skype

European Projects



Immagine22333555










Il progetto
EIRENE: TACKLING BULLYING USING LEARNING COMMUNITY PATHS, è un progetto finanziato dal Programma Europeo Erasmus plus e ha come obiettivo quello di creare una metodologia di aggiornamento delle competenze dei docenti sul tema del contrasto al bullismo attraverso laboratori di Teatro Applicato (Applied Theatre).

Il progetto si propone principalmente di:
- Aggiornare le competenze dei docenti sulla realizzazione di attività laboratoriali pratiche.
- Sperimentare le suddette competenze attraverso la messa in pratica di queste attività laboratoriali nelle scuole.
- Progettare e implementare campagne video di sensibilizzazione.
- Definire e sperimentare attività di community engagement.

Questi obiettivi specifici hanno come obiettivo generale quello di:
- Contribuire al contrasto del fenomeno del bullismo.
- Migliorare il sistema scolastico rispetto alle attività di contrasto al suddetto fenomeno. 
- Facilitare processi di partecipazione attiva da parte degli allievi.
- Coinvolgere le comunità locali (genitori, associazioni, cooperative etc…).

Il progetto ha una durata di 24 mesi e terminerà ad Agosto 2020.
Potete seguire gli sviluppi del progetto sulla Pagina Facebook Consorzio Ro.Ma., sulla pagina Instagram consorzioroma e sul sito ufficiale del progetto www.eireneproject.eu


The EIRENE project: TACKLING BULLYING USING LEARNING COMMUNITY PATHS, is a project funded by the European Erasmus Plus Program and aims to create a methodology for updating teachers' competences on the issue of countering bullying through Applied Theater workshops.

The project mainly aims at:

- Update the teachers’ skills on the implementation of practical laboratory activities.
- Experiment the above mentioned skills through the implementation of these laboratory activities in schools.
- Design and implement video awareness campaigns.
- Define and experiment community engagement activities.

These specific objectives have the general objective of:

- Contribute to tackling bullying.
- Improving the school system with respect to activities to combat the bullying phenomenon.
- Facilitate students' active participation processes.
- Involving local communities (parents, associations, cooperatives etc ...).

The project has a duration of 24 months and will end in August 2020.
You can follow the developments of the project on the 
Consorzio Ro.Ma. Facebook Page, on the consorzioroma Instagram page and on the official website of the project www.eireneproject.eu
                                                                     

                                                             
                                                                                   For more information write us at e-mail: 
Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. E' necessario abilitare JavaScript per vederlo.

 Decorative-Line-BlackDecorative-Line-Black

Immagineessence









E.S.S.E: N.C.E Entrepreneurial Skills in Schools Education: Nurturing Citizenship and Entrepreneurship 
è un progetto finanziato dal Programma Europeo Erasmus plus e mira a rafforzare la capacità del sistema educativo scolastico di valutare le competenze di cittadinanza degli studenti con particolare attenzione all'imprenditorialità. Questo obiettivo sarà raggiunto sviluppando e testando una metodologia di insegnamento/apprendimento per gli insegnanti al fine di migliorare le loro competenze di valutazione e sviluppando un set innovativo di strumenti di valutazione e autovalutazione basati sul web che mirano alla creazione di un e-portfolio.
Il progetto coinvolge insegnanti di studenti dagli 11 ai 13 anni, che saranno formati sulla metodologia di valutazione delle competenze e sulle tecniche di autovalutazione degli studenti e sul loro coinvolgimento attivo nelle attività del WBL. L'obiettivo è quello di aggiornare le competenze chiave degli insegnanti, prepararli ad un'adeguata trasmissione delle competenze imprenditoriali e digitali e alla loro valutazione correlata, utilizzando gli strumenti e i percorsi più adatti.


Il progetto ha una durata di 24 mesi e vedrà la sua conclusione ad Agosto 2020.
Potete seguire gli sviluppi del progetto sulla Pagina Facebook Consorzio Ro.Ma. e sulla pagina Instagram consorzioroma.


E.S.S.E: N.C.E Entrepreneurial Skills in Schools Education: Nurturing Citizenship and Entrepreneurship
 is a project funded by the European Erasmus Plus Program aims at strengthening the capacity of the school educational system to assess the citizenship competences of students with a particular focus on entrepreneurship. This objective will be met by developing and testing a teaching/learning methodology for teachers in order to improve their assessment competences and by developing an innovative set of web-based assessment and self-assessment tools aiming at the creation of an e-portfolio. 
The project involves teachers of students from 11 to 13 years old, who will be trained on the competencies’ assessment methodology and on the techniques of self-assessment of students and on their active involvement to the WBL activities. The aim is to update the key competences of teachers, prepare them to an adequate transmission of entrepreneurial and digital competences and to their related evaluation, using the most suitable tools and paths.

The project has a duration of 24 months and will end in August 2020.
You can follow the developments of the project on the Consorzio Ro.Ma. Facebook Page and on the consorzioroma Instagram page.


                                                                                       For more information write us at e-mail:  Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. E' necessario abilitare JavaScript per vederlo.
Decorative-Line-BlackDecorative-Line-Black
Immagine--


Obiettivo del programma " RELiVET- Reduce Early Leaving in VET" è identificare, attraverso l'attuazione di una ricerca comparativa tra i paesi del consorzio, i fattori che portano al ritiro nelle scuole di IFP di ciascun paese partecipante al progetto. Sulla base dei risultati della ricerca, i partner elaboreranno un programma di formazione per gli insegnanti dell'Istruzione e Formazione Professionale (IFP) su strategie efficaci per aumentare i tassi di successo scolastico. Parallelamente, il programma mira a sviluppare toolkit per scuole, enti di formazione, famiglie e studenti per l’individuazione dei giovani a rischio di abbandono e l’applicazione di metodi di intervento per prevenire l'abbandono scolastico. Il programma 
contribuisce a combattere l'abbandono scolastico nell'IFP e sostiene gli insegnanti e il personale scolastico per acquisire conoscenze sulle strategiee le migliori pratiche per risolvere il problema dell'abbandono scolastico. Gli intenti del progetto si concentrano sulla prevenzione dell'abbandono scolastico dei giovani provenienti da gruppi vulnerabili, come studenti provenienti da regioni emarginate, studenti migranti e studenti con problemi socio-economici.

Potete seguire gli sviluppi del progetto sulla Pagina Facebook Consorzio Ro.Ma., sulla pagina Instagram consorzioroma e sul sito ufficiale del progetto https://relivet.eu/


Aim of the program “RELiVET- Reduce Early Leaving in VET” is to identify, through the implementation of a comparative research among the consortium countries the factors that lead to drop out in the regional VET schools of each participating country in the project. Based on the research findings partners will design a training curriculum for teachers in VET education on effective strategies for increasing graduation rates. Parallel, programme aims to develop toolkits for schools, training entities, families and students to identify young people at risk of dropping out and intervention methods to prevent early school leaving. Programme contributes to combacting early school leaving in VET and support the teachers and school staff to aquire knowledge on strategies and best practices to solve the school dropout problem. Project intents to focus on the prevention of ESL of young people coming from vulnerable groups such are students from marginalized regions, migrants students, and students facing socio-economic problems.

You can follow the developments of the project on the Consorzio Ro.Ma. Facebook Page, on the consorzioroma Instagram page and on the https://relivet.eu/ official website. 

                                                                                  For more information write us at e-mail:  Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. E' necessario abilitare JavaScript per vederlo.
Decorative-Line-BlackDecorative-Line-Black
erasmus Talking logo



CONSORZIO RO.MA. is glad to announce that the project 
TALKING – Transactional Analysis Learning for Keeling over the INtercultural Gap - Erasmus Plus Ka2 Strategic Partnership for Innovation - has awarded the grant.

> This project has been funded with the support of the European Commission. This publication (communication) reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may made of the information contained therein. <
Partnership Agreement n° 2016-1-IT02-KA204-024631-01

The project aims at improving the communication and relational competences of teachers/trainers involved in training activities in the education centers towards adult immigrants (O1). Furthermore, a web community platform (O2) will be developed in order to disseminate the training path results (O1) and to upgrade the whole community of trainers/teachers of adult immigrants.


                                                                                                              For more information write us at e-mail:  Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. E' necessario abilitare JavaScript per vederlo.
 Decorative-Line-BlackDecorative-Line-Black
stride 2
         

                                                                                                             
CONSORZIO RO.MA. is glade to announce that the project STRIDE – STRategIes for the Digital Education, has awarded the grant by the National Agency INDIRE, under the Erasmus plus programme – KA 2 – Strategic Partnership.

 > This project has been funded with the support of the European Commission. This publication (communication) reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may made of the information contained therein. <
Partnership Agreement n° 2016-1-IT02-KA201-024567-01

The project aims at improving the ICT competences and knowledge of teachers and headmasters supporting the “dynamic teacher” in the development of digitization plan for his institute. This objective will be achieved through the development of a training path on the digitization strategies and of a web community platform, where teachers, headmasters, secretary officers, lab technicians, training experts an ICT experts will be invited to join in order to develop a network of professionals in the digital education field.

                                                                                 For more information write us at e-mail: 
Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. E' necessario abilitare JavaScript per vederlo.